Zagreb, 3. listopada 2025. - Sve banke u državama članicama europodručja, uključujući i hrvatske banke, obvezne su od 9. listopada 2025. omogućiti i zaprimanje i slanje instant kreditnih transfera. Time završava druga faza implementacije kojom sve banke u Republici Hrvatskoj omogućuju svojim klijentima instant plaćanja u eurima.
Instant plaćanjem se račun primatelja odobrava u svega nekoliko sekundi, 24 sata dnevno, 365 dana u godini, kako unutar zemlje tako i prema inozemstvu unutar SEPA europodručja. Prilikom zadavanja naloga korisnici će moći odabrati žele li instant ili redovno plaćanje, pri čemu je naknada za izvršenje platne usluge jednaka. Sve detaljne informacije korisnici mogu dobiti kod svoje banke.
Podsjećamo, od 9. siječnja 2025. banke su obavezne prihvaćati nacionalne i prekogranične SEPA kreditne transfere, dok od 9. listopada 2025. obveza postaje i njihovo slanje, čime instant plaćanja u eurima postaju univerzalno dostupna svim korisnicima i novi standard u bankarskom sustavu Republike Hrvatske.
Velik broj banaka u Hrvatskoj već je i prije regulatornih rokova omogućavao primanje i slanje nacionalnih i prekograničnih SEPA instant kreditnih transfera u euru, čime su građani i poduzetnici već mogli koristiti prednosti brzog i sigurnog izvršenja platnih transakcija.
Istodobno s potpunom dostupnošću instant plaćanja uvodi se i Usluga provjere primatelja plaćanja (Verification of Payee – VoP).
„Uvođenjem instant plaćanja u kombinaciji s VoP uslugom, građani i poduzetnici dobivaju najvišu razinu brzine i sigurnosti u svakodnevnom poslovanju. Ova promjena predstavlja važan iskorak u digitalizaciji financijskih usluga i jačanju povjerenja u platni sustav Republike Hrvatske, a iza svega stoje snažna ulaganja banaka kako bi sustav pouzdano funkcionirao“, poručila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.
VoP omogućava platiteljima provjeru podudara li se ime i prezime ili naziv primatelja s vlasnikom IBAN-a prije slanja naloga na izvršenje. Sustav može vratiti jednu od mogućih informacija:
- potpuno podudaranje – ime/naziv primatelja odgovara vlasniku IBAN-a,
- djelomično podudaranje – platitelj dobiva informaciju o ispravnom nazivu primatelja,
- bez podudaranja – uneseni podaci ne odgovaraju vlasniku IBAN-a,
- nije moguće provesti provjeru – kada banka primatelja nije dostupna ili nalog ne ispunjava uvjete provjere
Na temelju dobivenog rezultata, platitelj sam odlučuje želi li nastaviti s plaćanjem ili odustati od autorizacije naloga.
Prednosti za građane i poduzetnike uvođenjem VoP usluge:
- smanjuje se rizik od prijevara,
- sprječavaju se pogrešno usmjerena plaćanja,
- smanjuje se broj grešaka prilikom unosa podataka.
Važno je naglasiti da u Hrvatskoj već godinama postoji automatsko popunjavanje podataka primatelja plaćanja na temelju Jedinstvenog registra računa (JRR), koje klijentima značajno olakšava plaćanja prema domaćim poslovnim subjektima i smanjuje mogućnost pogreške. Nova usluga provjere primatelja plaćanja (VoP) nadograđuje postojeću praksu jer se primjenjuje šire – na sva domaća i prekogranična plaćanja u eurima, uključujući i fizičke osobe – te omogućuje dodatnu razinu sigurnosti u svakodnevnim transakcijama.
Instant plaćanja i VoP usluga donose građanima i poduzetnicima jednostavnije, sigurnije i brže poslovanje. Novi sustav postavlja viši standard pouzdanosti i povjerenja u financijske transakcije, čime Hrvatska potvrđuje svoju pripadnost krugu najrazvijenijih europskih platnih sustava.